בלוג המוזיקה של לינקטון - התחנה הראשונה של המוזיקה בישראל

אתה כאן: בית | אמנים | הכר את האמן - יורם מרקוס

הכר את האמן - יורם מרקוס

הכר את האמן - יורם מרקוס

הכר את האמן הפעם עם יורם מרקוס: יוצר רב-תחומי, שהמסלול (- יוצא הדופן) שעבר: מרפואה, ליצירה.

ספר לנו קצת על עצמך:
יליד תל-אביב, רופא (גם ביולוג) במקצועי. אחרי 22 שנות עבודה כרופא בבית חולים, ולאחר שהקמתי קרן לסיוע כלכלי לסטודנטים לרפואה בבית הספר לרפואה שבאוניברסיטת תל אביב (- שם למדתי) על שם הוריי שמואל ומרים מרקוס, התפניתי לאהבה שלי: מוזיקה, ויצירה בה.

האם מלבד ביצוע השירים אתה גם כותב/מלחין/מעבד?
גם כותב, גם מלחין, מלבדם עוסק כיוצר רב-תחומי זה שנים בכתיבת סיפורים, נובלות ורומנים כשבעברי אף ציור (עם חברות באגודת הציירים והפסלים).

מתי הבנת שהמוזיקה היא לא רק תחביב?
נטול-תחביבים: כל מעשיי, כולל פרויקט ההפקה המוזיקלי העכשווי שלי עליו אני עושה לילות כימים, נעשים ברצינות, כשתכונה מגונה שלי: פרפקציוניזם.

איך היית מגדיר את הסגנון המוסיקלי שלך?
פופ מתקדם, כשנוסף לו לאחרונה גם דאנס ואפילו… מארש. בולט היסוד הנרטיבי, שמקנה לרוב שיריי אופי של בלדה. המייחד: לכל הלחנים בלא יוצא מן הכלל נוספת גם מוזיקה, הכול פרי-יצירתי כמובן.

מהו ההישג הגדול ביותר אליו הגעת עד היום?
גמר לימודי הרפואה? יום השידורים במדינה על רון ארד (דווקא לא ביום השנה לנפילתו בשבי), לו הביא הדיסק הראשון שלי לרון שהיה הראשון בסדרה של שלושה כשהראשון – נחשף בתכנית "בחצי היום" של קול ישראל? חוסר-ההצלחה שלי (רגע: השאלה גם על כישלונות?) להוציא ספר ראשון לאור עד עצם היום הזה?

מהו החלום המוזיקלי הגדול ביותר שלך?
יצירה שתוכר ותצליח בעולם. יצירה כזו שלי (שמי יודע…), גרסה אחת שלה בעברית השנייה באנגלית – כבר נמצאת בעבודה. רגע! למצוא את הנפש התאומה שלי (חיפושים שעד היום עלו בתוהו), ג"כ בקטגוריית 'חלום מוזיקלי'?

מודלים לחיקוי/השראה?
סופרים: אדגר אלן פו, סטפן צוויג. בתחום המוזיקלי לאונרד כהן, סלין דיון, לארה פביאן, ג'ודית' דורהאם, נדֵז'דה קַדישֶבה, דמיטרי חבורוסטובסקי.

עם מי היית רוצה להקליט דואט?
לא מוצא בזה עניין כרגע, לא שולל שאמצא בעתיד.

יש לך אמונות תפלות או הרגלים מיוחדים לפני הופעה?
טרם הספיקותי לפתח: מעבר להקלטות באולפן, לא מופיע וגם אין בתכניתי.

באילו קשיים נתקלת בדרך להפקת השירים הראשונים שלך?
שירים ויצירות מוזיקליות שלי עובדו בעבר בידי ננסי ברנדס כשאחת על ידי אריק רודיך, לאחריהם עברתי לעיבוד עצמי, כשכיום: המעבד והמפיק המוזיקלי שלי הוא עופר המרמן: אׅתו השפה-המשותפת בלתי רגילה! כך שקשיים, בעצם לא חוויתי.

פידבק מיוחד שקיבלת מהתקשורת/קהל?
לכתבה הדוקומנטרית שלי שפורסמה על המאהבת – השנייה – של חיים נחמן ביאליק, "תעלומת העלמה חיה פיקהולץ" (- תעלומה שנשמרה בסוד משך חמישים שנה), היו תגובות רבות ואף תכנית רדיו שהוקדשה לי. בעשייה המוזיקלית, טרם הגיעה עת פידבק: מצוי בעיצומו של הפרויקט החדש אחרי פסק-זמן של שנים.

טיפ חשוב ואישי לאמנים מתחילים?
לאמנים בכלל: תמיד תעשה אחרת, שונה. אל תחקה אחרים! הצב לעצמך את השאלה אם אתה מסוגל לחדשנות, Creativity, כי הם הגרעין לפריצת-דרך.

בימים אלו אני עובד על…
פרויקט שנקרא (איך לא, כמה משעמם…) "הפרויקט של יורם מרקוס". לכל שיר במסגרתו – מילים, מוזיקה, ביצוע, שלי – יש סיפור בלתי-רגיל הקשור בו, רובם אייטמים עיתונאיים. עובד במקביל על שירים בתחום הלאומי. כתבותיי מתפרסמות בעיתון News1. המעבד והמפיק המוזיקלי שלי כאמור: עופר המרמן, אולפני SPS. ורמז (- לשאלה על מה אני עובד…): חכו ל-16 באוקטובר (- ערב סוכות) שבפתח… יום השנה ה-30 להיעדרו של רון ארד. "אילו הייתי ראש הממשלה" שעכשיו נחשפתי בו? (תחת כינוי: "איש אש") – יתגמד לעומת ההמשך.

אם לא הייתי מוזיקאי, הייתי רוצה להיות…
מעניין שאנשים רבים ששאלתי (לא מוזיקאים) – חולקים עליי, ובתשובה לשאלה מכריזים שגם לו יכלו, לא היו משנים דבר! אם הייתי חי את חיי מחדש, כן הייתי רוצה להיוולד באותו מקום (תל אביב), וכן שכל מהלך חיי – וחיי משפחתי – יחזור, אך שמסלול הלימודים וההתמקצעות יהיה שונה כשהעיקרון: רק לא אותו דבר.

ולסיום – מסר לאומה:
המסר שלי הוא לשמירת האומה: לעולם אל תעשה – ויהיו דעותיך הפוליטיות אשר יהיו! – דבר ולו הקטן ביותר, שפוגע במדינתך.

יורם מרקוס – האתר הרשמיFacebookדף-האמן בפייסבוקTheMarker Cafeערוץ YouTubeכתבותיו ב- News1

 

הגב עם פייסבוק

גלול למעלה