בלוג המוזיקה של לינקטון - התחנה הראשונה של המוזיקה בישראל

אתה כאן: בית | אמנים | הכר את האמן - עדי זילברברג

הכר את האמן - עדי זילברברג

הכר את האמן - עדי זילברברג

עדי זילברברג, פעיל בתחום המוזיקה כבר הרבה מאוד שנים (בן כ40) גם כזמר יוצר-מבצע וגם כנגן – עצמאי, עובד עם הרכבים וגם – פעיל מאוד בעולם המוזיקה העתיקה (נישה במוזיקה קלאסית).

ספר לנו קצת על עצמך:
אני כותב מוזיקה משלי כבר מהשנה הראשונה שבה למדתי תווים, בכיתה ב'. גם טקסטים התחלתי לכתוב מגיל מאוד צעיר. שירים ראשונים וטיפשיים היו בתקופת החטיבה, ומהתיכון הם כבר שינו כיוון ונהפכו למשהו שטבוע עמוק במכלול של העשייה והתפיסה העצמית שלי. יחד עם זאת, זה רק חלק קטן בפעילותי המוזיקלית. אני מוזיקאי מקצועי, ורוב הקריירה שלי מתמקדת בנגינה עם גופים שונים בסגנונות שונים ובכלים שונים, למרות שאני ידוע בעיקר כנגן חליליות וירטואוז עם סגנון ייחודי, שנובע הן מהרקע הרחב שלי והן מהחוש היצירתי שלי. כך אני מוצא את עצמי לא מעט על במות ובהקלטות עבור אמנים וגופים שונים. מלבד זאת אני גם מלמד נגינה.

האם מלבד ביצוע השירים אתה גם כותב/מלחין/מעבד?
כשאני מקליט את עצמי שר או כשאני מוציא מופע שבו אני שר שירים – רובם המכריע הם שירים שלי, טקסט ולחן. לעיתים אני משתף פעולה בכתיבה, או שמלחין שירים לאחרים. דוגמא נחמדה למילים של נתן יונתן מתוך המיני-אי.פי הראשון שלי מלפני 20 שנה. כמובן שניתן לראות אותי שר גם במסגרות אחרות, ואז יש סיכוי יותר גבוה שאשיר שירים של אחרים:)

מתי הבנת שהמוזיקה היא לא רק תחביב?
המוזיקה הייתה חלק מאוד מהותי בעשייה שלי מרגע שהתחלתי ללמוד לנגן כילד, לפני למעלה מ30 שנה:)
כבר כילד ניגנתי על לא מעט כלים ולא מעט שעות, והייתי מאוד מעורב בפעילויות מוזיקליות, לדוגמא בבית הספר. עם זאת, השלב שבו לומר שזה כנראה המקצוע שלי נהיה יותר רשמי היה כנראה כשלאחר הצבא קצת נדחפתי ע"י הסביבה ללימודים גבוהים בנושא המוזיקה. לסביבה זה איכשהו היה כנראה עוד יותר ברור מלי עצמי, אם כי – אני מניח שגם לו מסלול חיי היה שונה בנקודה זו, עדיין סביר להניח שמוזיקה הייתה ממשיכה להיות חלק מרכזי בי. מכל מקום – מנקודה זו כבר נדמה שאין דרך חזרה:)

איך היית מגדיר את הסגנון המוסיקלי שלך?
הסגנון שלי הוא קודם כל מרובה השפעות. יחד עם זאת, כדאי לשים לב לכמה השפעות בולטות בו, חלקן מעין "שפת אם" עבורי: מוזיקה קלאסית, בדגש על מוזיקה עתיקה, פופ משנות ה80, רוק משנות ה60-70 וגם ה90, מוזיקה יהודית, מוזיקה אלקטרונית, מוזיקה ישראלית "איכותית" ומוזיקה אתנית. נדמה לי שאת כל ההשפעות האלה ניתן לשמוע הן בקומפוזיציות שלי – קלאסיות או אולפניות-אינסטרומנטליות או אקספרמנטליות, והן בעיבודי השירים שלי, שהם כשלעצמם נעים גם כן בין מבנה פופ-רוק מסורתי לבין דברים שמרגישים קצת כמו צורה לא ברורה עם קצוות פרומים.

מהו ההישג הגדול ביותר אליו הגעת עד היום?
מבחינה מוזיקלית-קרייריסטית נדמה לי שהשתתפות (בולטת) בכמה מהדיסקים המעניינים והמצליחים בתחום המוזיקה העתיקה שנעשו בארץ בשנים האחרונות ראוייה במיוחד לציון. שתי דוגמאות רק מהקיץ האחרון: דיסק של דיצייטמאשין, ודיסק של יניב ד'אור עם הבארוקדה – שניהם באמת דיסקים איכותיים, מיוחדים ויפהפיים.

מהו החלום המוזיקלי הגדול ביותר שלך?
הייתי שמח מאוד אם יהיה לי להיט ישראלי או אפילו בינלאומי. ולא עונתי בלבד, אלא כזה שייכנס למורשת. אם יהיו כמה להיטים אז בכלל שיחקתי אותה:)
אגב – גם להיטים בסדר גודל קטן יותר הולכים. דברים שרק פלח אוכלוסיה מסויים מכיר זה גם נחמד מאוד. אבל אני מתכוון פלח אוכלוסיה שגדול פי כמה מהמעגל שקשור אליי ישירות. שבאמת יצירותיי לסוגיהן יהיו משהו שאנשים זוכרים ומוקירים. דברים שאנשים יאהבו ושירגישו שתורמים להם לנשמה ולמוח..

מודלים לחיקוי/השראה?
אני מתפעל הרבה פעמים מכישורים של אנשים. גם מבחינת היקף ואיכות היצירה, גם מכישורים וירטואוזים או יכולת לרגש, גם מהופעה בימתית. אני יכול לחשוב על הרבה שמות שאני מתפעל מהם בהרבה תחומים של מוזיקה. אולי במקום להיכנס לניימדרופינג עצבני ולא נגמר אציין את המלחין האהוב עליי בתקופה האחרונה – מוצארט. מלבד תחום המוזיקה אני כמובן מתפעל מעשייה של אנשים נוספים רבים בתחומים שונים. שוב – הרשימה לא תגמר, אז אבחר את המפורסם הראשון שעולה לי לראש: רבין – האחרון שעשה כאן שלום, עם כל הבעייתיות והמחלוקות סביבו.

עם מי היית רוצה להקליט דואט?
גם כאן הרשימה לא נגמרת, אז אציין אחת מפורסמת שאני מאוד אוהב שהיא הראשונה שעלתה לי לראש מתוך כמה וכמה שהייתי שמח… מרינה מקסימיליאן בלומין.

יש לך אמונות תפלות או הרגלים מיוחדים לפני הופעה?
אני לא ממש מאמין בשום דבר, אז אמונות באמונות טפלות הן לא בדיוק כוס התה שלי. בכל זאת – אני מנסה לבדוק שאני עושה מה שאני יכול כדי שארגיש בנוח על הבמה. מתלבט מה מתי וכמה לאכול למשל, או טיפה מתיחות וקפצוצים. הכי נחמד זה כשחבר'ה מריצים צחוקים מאחורי הקלעים לפני העלייה לבמה. לפעמים זה היסטרי.

באילו קשיים נתקלת בדרך להפקת השירים הראשונים שלך?
יש טונה קשיים בהפקת השירים. להפיק שיר כמו שצריך זו בד"כ עבודה שמצריכה צוות גדול ומיומן מסביבך. לשם כך צריך בד"כ הרבה תקציב. לפעמים יש לך חברת תקליטים או גוף דומה שעומד מאחוריך, ולפעמים אתה לבד, אבל משופע פיננסית. אני לא משופע פיננסית, ואף גוף מעולם לא תמך בי בבואי להוציא שירים שלי לאור, כך שאני נאלץ להתמודד עם כל האספקטים בעיקר לבד, עם כי חשוב לציין שכן מתקבלת עזרה מהסביבה הקרובה. אני רוצה לכן לנצל את ההזדמנות ולהודות על, ולציין במיוחד את, עזרתו לאורך השנים של החבר הקרוב שלי, הקולגה והשותף לעשייה שלי, והמפיק המוזיקלי המוצלח והזמר-יוצר ששווה להכיר בפני עצמו – דן צפורי, שבין היתר גם מיקסס את הסינגל החדש שלי.

פידבק מיוחד שקיבלתם מהתקשורת/קהל?
אנשים אוהבים לומר דברים. או שמא – יש להם צורך לומר דברים, מכל מיני סיבות, וסיטואציה של להעביר ביקורת על יצירה שלך או אחרי הופעה היא תופעה נפוצה. כך יוצא שלצד המון מחמאות שמתקבלות, אנשים שומעים גם דברים מוזרים ולא ענייניים או לא רלוונטיים רק משום שלמישהו היה חשוב לומר משהו. אמירות כאלה הרבה פעמים נחרטות דווקא כשהן שליליות כמשהו מצחיק שמאפיין. לקולגה שלי למשל באה פעם מישהי אחרי הופעה ואמרה לה שהיא משתפרת… לי עצמי קרה פעם שמישהו ניגש אליי אחרי הופעה ואמר שאני מוכשר מאוד ואולי כדאי לי לשקול להתקדם לקלרינט. דברים כאלה בעיקר מצחיקים אותנו. לפעמים ביקורת יכולה לפגוע יותר עמוק. לשני הכיוונים. בתקופה קצת יותר מוקדמת בחיי קרה לי לא מעט שאנשים כינו אותי גאון מצד אחד ובוסר מצד שני. שתי האמירות הללו, מאחר שחזרו על עצמן, נחרטו והשפיעו על הדימוי העצמי.

טיפ חשוב ואישי לאמנים מתחילים?
זה נשמע נדוש אבל – תעשו את מה שאתם רוצים בלי פשרות.
עכשיו בואו נסביר וגם קצת נעגל פינות.
לטעמי מאחר שאתם באמת רוצים להשאיר חותם אישי כדאי שתתמקדו באמירה האישית שלכם ולא בלרצות מישהו אחר. כך גם העולם ימצא בכם ערך סגולי, וגם אתם תרגישו יותר שלמים עם עצמכם.
עם זאת – כדאי לזכור שעם סיסמאות יפות החיים לא תמיד מתיישרים. כן תנסו ללמוד מאחרים ולשאוב מעצתם את מה שכן יכול לעזור לכם. כן תהיו נחמדים ופתוחים כשזה לא מקטין אתכם, וכן תעשו לפעמים בחירות שיש להם מחירים שאתם לא אוהבים בשביל מטרה יותר חשובה. אבל על הליבה שלכם תנסו לשמור ולטפח כמה שיותר ולחיות ולעשות לאורה.

בימים אלו אני עובד על…
בתחום המוזיקה ה"קלה" האישית שלי אני עובד על גיבוש וקידום החומרים שלי לקראת שחרור עוד סינגלים ואלבומים וכמובן שאני מופיע. אני גם בונה כרגע מופע סולו שמשלב נגינה חיה עם ביטים אלקטרוניים שמאולתרים במקום שמתמקד במוזיקה רקידה. טעימות ממנו יהיו זמינות ביוטיוב ובהופעות כבר בקרוב. מעבר לזה, כמוזיקאי פעיל ומגוון אני כמובן מעורב בעוד מליון פרוייקטים – מהם כאלה שיש לי בהם חלק מרכזי, אך בחלקם אני יותר על תקן נגן במשבצת, גם אם בד"כ – נגן מיוחד ומתבלט.

אם לא הייתי מוזיקאי, הייתי רוצה להיות…
יש לי שני כיוונים שמושכים אותי בחיים. לא בטוח שהם מתנגשים עם להיות מוזיקאי, אבל הם בהחלט חיים אלטרנטיביים לחיים הנוכחיים שלי.
הכיוון הראשון הוא להיות נווד חופשי. מחובר לטבע, זורם עם מה שיש, מתחבר לאנשים – סוג של היפי נודד.
הכיוון השני הוא להיות בעמדת מפתח של השפעה שלטונית כדי להוביל את העולם שלנו למקום טוב יותר בעיניי.
אני מוכרח לציין שבקטנה אני עושה את שני הדברים, אבל כפן שולי בחיי. אני בהחלט מקווה שהפן הזה יגבר, ואני בהחלט רואה בפעילותי כמוזיקאי כלי שמשתלב באורח החיים שאני רוצה – הן כהיפי שמתחבר לאנשים, והן כתרומה לעולם טוב יותר, ואולי כסלב, ככל שאהיה, גם אהיה יותר בעמדת השפעה על דברים שלא נובעים ישירות ממוזיקה. אבל להיות היפי במשרה מלאה או שר בממשלה לדוגמא אלו דברים שלמרות שאני מתעניין בהם כאורח חיים אלטרנטיבי במציאות הנוכחית הם די רחוקים ממני – לכל הפחות בסדרי גודל.

ולסיום – מסר לאומה:
המילה אומה שולחת אותי לכיוון סמי-פוליטי…
אני מצוי, ביחס לכלל האומה, בכיוון שמקוטלג כשמאל, אבל אני מעדיף לא לשים על עצמי תווית מפלגת. אם ניתן לזה צביון מעט יותר אישי – אני מקווה שהאומה שלנו תלך בכיוון של שלום, סובלנות, שיוויון, שלווה, אחווה, ליברליות, ושנדע להנות מפירות ההשכלה והקידמה מחד ומאידך – להתחבר למה שבאמת עושה לנו טוב באופן טבעי, ונעשה גם טוב לשאר העולם. בשבילי דברים מעין אלה הם המשמעות הטובה והרצויה של "אור לגויים".
לסיום הסיומים אזמין אתכם להתעדכן בהופעות הקרובות שלי, בדברים שאני מוציא לאור, בדברים שאני משתתף בהם באופן משמעותי ובקצרה – בשלל פעילויותיי, באתר שלי, אליו ניתן אף להרשם ולקבל את העדכונים למייל.

יוטיוב | פייסבוק | אתר

 

הגב עם פייסבוק

גלול למעלה