בלוג המוזיקה של לינקטון - התחנה הראשונה של המוזיקה בישראל

אתה כאן: בית | אמנים | הכר את הפרויקט - עודד גדיר עם 'מעבר למרחק'

הכר את הפרויקט - עודד גדיר עם 'מעבר למרחק'

הכר את הפרויקט - עודד גדיר עם 'מעבר למרחק'

הפעם בהכר את הפרויקט – עודד גדיר עם 'מעבר למרחק', שירים שנוצרו בהשראת מפגשים עם נערים בני 14-18 שיושבים בבית סוהר.

ספר לנו קצת על עצמך:
עודד גדיר. 45. גדלתי בכרכור וגר עכשיו בת"א עם אשתי, נעם ושני ילדי.
הוצאתי עד היום חמישה אלבומי סולו, בהם כתבתי והלחנתי את כל השירים.
אני מופיע עם השירים בכל הארץ כבר הרבה שנים. כמו כן הפקתי מוסיקלית שירים ואלבומים באולפן שלי גם לאמנים אחרים והשתתפתי כמוסיקאי בעשרות הצגות תאטרון.

אילו אמנים משתתפים בפרויקט? איך הם חוברו יחדיו?
מבצעים את השירים:
אהוד בנאי, ארז לב ארי, ליאור אשכנזי, רודי ביינסאי, אבי בללי, שילה פרבר, עודד גדיר, עדי אדוניה, ניר אטנלוב.
אני וחיים שמש, המנהל האמנותי של הפרויקט, פנינו לאמנים שחשבנו שיתאימו לפרויקט. לשמחתנו רוב הפניות נענו בחיוב ואני יכול להגיד שהחיבורים בין השירים למבצעים הם מבחינתי נפלאים ומדויקים.

ספר לנו קצת על הפרויקט:
הסיפור מתחיל באתי איכילוב, קצינת חינוך בכלא 'אופק'. אתי רצתה להביא לנערים איתם היא עובדת יום יום פעילות מוסיקלית ופנתה לביה"ס למוסיקה קרייה אקדמית אונו. נוצר שיתוף פעולה ואני נשלחתי ע"י ביה"ס למוסיקה להעביר בכלא סדנת יצירה. הגעתי במשך יותר מחצי שנה לפגישה שבועית עם נערים בני 14-18 שיושבים בכלא. במהלך התקופה ובעקבות דברים שהנערים סיפרו כתבתי תשעה שירים, מילים ולחן, המביאים את סיפורי הנערים ואת עולמם – כפי שעבר אלי.
בקיץ 2015 הגיעה קבוצה של סטודנטים מביה"ס למוסיקה, בהדרכתי, ועשינו מופע, בתוך הכלא, בו ביצענו את השירים מול האסירים והצוות.
כחצי שנה לאחר שהסתיים התהליך בכלא, החלטתי להקליט אלבום שבו אמנים שונים יבצעו את השירים. חברתי למנהל האמנותי חיים שמש וביחד התחלנו לעבוד על האלבום 'מעבר למרחק'.

חוויות מיוחדות מהתהליך?
הרגעים הכי משמעותיים היו כשנפגשתי עם הנערים פגישות אישיות, אחד על אחד, כמובן בליווי אתי. ראיתי מולי נערים צעירים, בתחילת חייהם, מבולבלים, תלושים, עם סיפורי חיים מטלטלים וכאובים.

מה הכי מרגש אתכם בתהליך ובפרויקט כולו?
נערים בכלא הם בראש ובראשונה תוצאה של מצוקה. של פערים חברתיים, של כישלון של המערכות להכיל שוני, של מקומות שבהם החברה לא מצליחה לתת מענה. אנחנו מרגישים שהפרויקט הזה מצליח להביא לתודעה את המצוקה הזו. זה חשוב וזו זכות לעשות זאת.

מהו החלום המוזיקלי הכי גדול שלכם?
אני כותב מילים ולחנים כבר שלושים שנה. החלום הכי גדול שלי הוא פשוט להמשיך לעשות את זה ושתהיה גם האפשרות להוציא את היצירה לאור ולשתף בה אחרים.

למי הייתם רוצים להודות?
הרשימה ארוכה מכדי לציין את כולם. לאתי קצינת החינוך. לנערים בכלא 'אופק'. ולכל מי שהפרויקט הזה דיבר אליו ולקח בו חלק.

טיפ קטן לאמנים מתחילים המחפשים את צעדיהם הראשונים בתחום?
אנחנו יוצרים היום במציאות שבה המילה 'אמנים' מגדירה אנשים ששרים, כלומר את אלה שמבצעים את היצירה ובמקביל הרבה אנשים שיוצרים, וביניהם אני – בקושי מצליחים לשרוד.
יש המון התעסקות בסלבריטאים ומעט מאד התעסקות בייצרני תוכן חרוצים ומסורים – משוררים, סופרים, מדענים, ציירים, כוריאוגרפים וכו'.
התוכניות שיש בהן מוסיקה בטלוויזיה – מדורת השבט – הן תוכניות שבהן מושמעים ביצועיים קצרים, ג'ינגליים, של יצירות עבר. לא במה ליצירה חדשה.
אני התחנכתי על אמנות כסוג של דת – אתה צריך להאמין שיש לך תפקיד חשוב. שיש לך אחריות – לדייק באמירה, להיות מקורי, למצוא את השפה היחודית שלך, להגיד משהו שיש לו משמעות. ושאם אתה לא עושה כל מאמץ אפשרי לקיים את אלה – אתה לא ראוי לתואר אמן. לא בטוח שזו הדרך היחידה – אבל זו הדרך שלי.

האלבום 'מעבר למרחק' עתיד לצאת לאור באוקטובר הקרוב ויושק במופע מיוחד במסגרת פסטיבל הפסנתר 2016.

האתר הרשמי של עודד גדירערוץ היוטיוב של עודד גדירדף האמן בפייסבוק

 

הגב עם פייסבוק

גלול למעלה