בלוג המוזיקה של לינקטון - התחנה הראשונה של המוזיקה בישראל

אתה כאן: בית | מעבדים | הכר את טכנאי הסאונד - איל דפנא

הכר את טכנאי הסאונד - איל דפנא

הכר את טכנאי הסאונד - איל דפנא

מי אתה?

איל דפנא, קיבוצניק במקור, גר בתל אביב כבר 25 שנה. אבא ליונתן  בן ה-4.5 – מתופף מגיל צעיר, ולגילי  בת השנתיים – מעריצה נלהבת של jesus & mary chain.

מתי התחיל הרומן שלך עם המוזיקה?

בגיל 5 קיבלתי מתנה פטיפון מזוודה אדום ותקליט של אריק איינשטיין "בדשא אצל אביגדור" ושמעתי אותו שוב ושוב. בגיל 15 התחלתי לעשות סאונד באירועים בקיבוץ, ובשנת 1988 התחלתי ללמוד ולעבוד באולפני טריטון המיתולוגיים, שבשנים האלה אירחו את כל השמות הגדולים.

מה תפקידו של טכנאי סאונד בקצרה?

טכנאי סאונד עוסק בעיקר בשני דברים: הקלטות ומיקסים. בשלב ההקלטה הטכנאי בוחר את המיקרופונים הנכונים ואת החדר המתאים, ודואג לכך שהמוזיקה תוקלט בצורה הטובה ביותר.

בשלב המיקסים תפקיד הטכנאי לתקן בעיות בסאונד, להגדיל, לתת עומק ותמונה ברורה יותר. תוך כדי אלה מגיעה השראה מהמוזיקה להוסיף רעיונות משלי.

עד כמה תפקידו של טכנאי הסאונד חשוב להצלחת היצירה?

כמו ביצירת סרט קולנוע, שבו לכל בעל תפקיד – צלם, במאי, תאורן, עורך וידאו – יש תרומה להצלחת היצירה, כך גם ביצירת מוזיקה. טכנאי טוב הוא זה שמצליח להעביר את הכוונה של האומן באמצעים שלו.

לאיזה להיטים שכולנו מכירים אתה שותף?

שלום חנוך – "אהבת נעורי", אביב גפן – "המכתב", "עונות", "מכסיקו" ו"עורי עור". עבדנו יחד באלבומים "המכתב", "לילות לבנים", "יומן מסע", "ממנטו מורי" ו"עם הזמן".

חמי רודנר – "גאולה", איפה הילד – "מה שעובר עליי", "אחד אלוהים", "לבן בחלום שחור" ו"הביאו את הסתיו". האלבום הראשון של איפה הילד היה גם האלבום הראשון שלי בתור טכנאי ראשי.

יוני בלוך – "אחריות" ו"נוף אחר", קרח 9 – "לחיות איתו לנצח", אורי בנאי – "הזמנה לחתונה", שירי מימון ושמעון בוסקילה – המופע המשותף, כנסיית השכל – "אוטוביוגרפיה", ירמי קפלן – "מודדת" ו"מדוע לא באת", מאיר אריאל – "תיכנסי כבר לאוטו", רונית שחר – "אהוב יקר", עמיר לב – "הכל כאן", אלג'יר – "מנועים שקטים",

שלום גד – "בסוף המדבר" ועוד.

טיפ קטן לאומן המתחיל, מה חשוב לדעת לפני ששולחים את השיר למיקס?

תקשיבו טוב לכל הטייקים לפני שתבחרו את הטובים ביותר. אם תוודאו מראש שכל הערוצים מנגנים את מה שהם אמורים לנגן, שהזיופים מתוקנים ושאין ערוצים מיותרים, נוכל להקדיש למיקס עצמו יותר תשומת לב. מיקס הוא החלק הכמעט אחרון ביצירת המוזיקה – ועדיין גם שם עוד אפשר לעשות קסמים…

הגב עם פייסבוק

גלול למעלה