בלוג המוזיקה של לינקטון - התחנה הראשונה של המוזיקה בישראל

אתה כאן: בית | כללי | השיר "ארץ צבי" בביצוע מחודש - לזכרו של רס"ן רועי קליין ז"ל

השיר "ארץ צבי" בביצוע מחודש - לזכרו של רס"ן רועי קליין ז"ל

השיר "ארץ צבי" בביצוע מחודש - לזכרו של רס"ן רועי קליין ז"ל

בתאריך א' באב התשס"ו  (26 ביולי 2006), תקופת מלחמת לבנון השניה, נתקלה פלוגה ג' מגדוד 51 של גולני בעשרות רבות של מחבלים בקרב בינת ג'בל.
במהלך חילוץ תחת אש, נזרק רימון סמוך לחיילים. רועי קליין, הסמג"ד שנכח באירוע, זינק על הרימון והגן בגופו על חייליו תוך שהוא קורא: "שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד". על מעשה זה הוענק לו עיטור העוז.

כעת בימים אלה, להנצחת זכרו ופועלו של רס"ן רועי קליין ז"ל, יוצא לאור ביצוע מחודש של השיר המוכר והנושן "ארץ צבי".
השיר, שהיה אהוב במיוחד על קליין, הפך עבור תלמה אליגון-רוז, מחברת השיר, ל'שירו של רועי'.
בתור מחווה החליטה תלמה להוסיף לשיר המוכר בית נוסף המוקדש לזכרו של קליין ולמשפחתו ואשר מנציח את סיפורו של רועי ונותן קורטוב של תקווה בימים הלא שקטים הללו.

לכבוד יציאת השיר, ובצל המצב הנוכחי, שאלנו את תלמה כמה שאלות על תהליך היצירה המקורי והחידוש של השיר, החיבור שלו לסיפורו של רועי וההשתקפות שלו עם ימינו האחרונים והמורכבים.

 

Roi_Klein[1]

רס"ן רועי קליין ז"ל

אל הלינקטון 'ארץ צבי' בביצועו המחודש של יהורם גאון

קצת על ההיסטוריה של השיר ארץ צבי- איך הוא נולד ומה הוא מסמל עבורך?

השיר "ארץ צבי" נולד מנעימת הסרט "מבצע יונתן", שהלחין דובי זלצר (1977). יהורם גאון כיכב בתפקיד הראשי, ופנו אלי בבקשה לכתוב מילים לנעימה.
וכך עשיתי – כתבתי שיר מתוך החוויות והתחושות שלי. כשהתעוררתי השכם בבוקר עם כל עם ישראל, ובלי ניידים, פייסבוק ו-וואטסאפ כל העם ידע מה קרה תוך דקות, את מקום החרדה שאיחדה אותנו עם הידיעה על החטיפה תפסו הגאווה ותחושה עילאית רוויה בעצב ובאבל על יוני נתניהו ז"ל.
השיר מסמל עבורי את הקשר הסימביוטי שלנו אל הארץ, אל אנשיה, אל נופיה, אל ההיסטוריה. את הביטחון שיש לנו ואת הידיעה שהמדינה שלנו לא תפקיר אותנו. הוא מסמל עבורי את אהבת הארץ, את הידיעה המוחלטת שזוהי ארצנו ואת האחריות ההדדית שלנו כעם.

ספרי לנו את סיפור הבית החדש לשיר:

סיפור הבית החדש, תחילתו בעיצומה של מלחמת לבנון השנייה, יולי 2006.
במהלך נסיעה האזנתי לרדיו ושמעתי את אחותו של רועי קליין ז"ל מבקשת שישמיעו לזכרו את השיר "ארץ צבי", שהיה השיר האהוב עליו.
כל הדרך בכיתי. נפשי נקשרה ברועי בלי שהכרתי אותו. כך הפך השיר הזה בעבורי לשירו של רועי קליין. קראתי את סיפור גבורתו הנעלה, התרגשתי כשהוענק לו עיטור העוז, ונצרתי את זכרו בלבבי.

ב-17.5.14 הייתה מתוכננת הופעה שיזמו דודי זבה ודורון בן עמי.
במהלך ההכנות למופע הם אמרו לי: "את צריכה לשיר את 'ארץ צבי', כי משפחת קליין תהיה באירוע." היה לי ברור מה הקשר בין המשפחה לשיר.
בזמן שהתאמנתי עליו, עלתה בי המחשבה לכתוב לכבודו של רועי בית נוסף, כמאמר המשוררת רחל בשירה "שי": "אֲעוֹלֵל כַּגֶּפֶן שְׁאֵרִית הָרַחַשׁ וְאֶשְׁלַח מִנְחָה לָךְ מִזִּמְרַת לִבִּי – כָּל שֶׁיַּד הָעֶצֶב לֹא עָקְרָה מִשֹּׁרֶשׁ, שֶׁקְּדִים-הַזַּעַם לֹא שָׁדַף עוֹד בִּי."
כך צללתי אל דמותו של רועי, אל סיפור חייו, ונולד הבית הנוסף לשיר.
בסופו של דבר משפחת קליין לא הגיעה, אך שלחתי להם את השיר, וכעבור יומיים קיבלתי מייל מרגש מאוד שכולו תודה: הבנתי שמנחתי התקבלה באהבה.

דרך אגב- באותו מופע שהתקיים ברעננה, עיר הולדתו של רועי, שרתי את השיר בפעם הראשונה, כשדודי זבה מלווה אותי בנגינת פסנתר נפלאה. כולנו התרגשנו, והקהל הגיב במחיאות כפיים מתמשכות.

מי לוקח חלק בגרסא המחודשת? רגעים מרגשים במיוחד מתהליך העבודה וההקלטה של השיר המחודש?

נתנאל אלישיב, חברו הטוב של רועי, התקשר אלי והסביר לי מה היה השיר הזה לרועי (ולכל חניכי בני עקיבא), ושוב הודה לי בשם המשפחה והביע את משאלתם שיהורם גאון ישיר אותו.
לכבוד הייתה לנו המשאלה הזו, ופניתי ליהורם גאון, חברי האהוב. הוא קרא את הבית הנוסף וכתב לי: "עכשיו אני בוכה, מתי מקליטים?"

פניתי גם לדודי זבה, שהיה נוכח בתהליך הלידה הבית החדש, והוא התנדב לכתוב את העיבוד לשיר. הוא גם מי שחיבר אותנו לאורית פוגל-שפרן, המנהלת הכללית של תזמורת סימפונט רעננה (מנהל מוזיקלי: עומר מ' ולבר), וגם הם הצטרפו למנחה.
לבסוף, כשהשיר כבר היה מוכן ובדרך ליציאה לאור, גם אתם בלינקטון הודעתם ללא היסוס שאתם מתנדבים למשימה.
כל אחד מאיתנו ראה בכך כבוד לעצמו – לקחת חלק ולתרום מכישוריו לשימור המורשת של רועי.

בתהליך הזה היו הרבה רגעים מרגשים: כשקראתי את המייל מהוריו של רועי והבנתי שהם אהבו את הבית הנוסף, מה שלא היה מובן מאליו כלל כששלחתי להם אותו, עם החשש האם הם "ישמחו לשי".
כשהתאמנו על השיר אצל דודי בבית, ויהורם עמד ושר אותו בפעם הראשונה, ממש חלפה בי צמרמורת והצטערתי שלא הקלטנו אותו. כולנו בכינו.
נוצר קשר חם עם נועה קליין, אחותו של רועי שהייתה נציגת המשפחה – הם כולם חיכו לשיר באורך רוח, ובכל שיחה איתה התרגשתי מחדש. כשהקלטנו את נגני תזמורת הסימפונט, ושמעתי את האבוב ואת העיבוד שאין כמותו ליופי – לא ידעתי את נפשי.

כשדודי סימס לי בחצות: "סליחה על השעה, אבל אני לא יכול להירגע, אני מאזין למיקס הראשוני, ואני לא יודע מה קורה לי."
אני חיה את השיר הזה מרגע שכתבתי אותו ועד עכשיו, וכך גם יהורם, וכך גם דודי. קשה להסביר את התחושות, סוג של נגיעה בשמים.

ספרי על  המפגש שלך עם משפחת קליין והתגובה שלהם למחווה הענקית הזו:

עד היום, לצערי, עדיין לא נסתייע המפגש שלנו עם משפחת קליין. למרות שאנחנו בקשר הדוק כאילו תמיד היינו.
אולי הרגע המרגש ביותר היה בעצם כאשר שלחתי לנועה את השיר. במקרה גם אימא שלה הייתה אצלה, והיא התקשרה ואמרה שהיא בוכה, שזה כל כך יפה וקשה לה לדבר.
דיברתי עם האם, היא הודתה ודיברה כל כך יפה, כל כך עדין וכל כך מרגש, ששוב עולה המחנק בגרוני.
זכיתי על שניתנה לי היכולת להגיש מנחה כזאת לרועי, או כמו שדודי אמר לי במהלך העבודה: "אני מרגיש שזה עושה אותי אדם טוב."

איך את מקווה שיתפסו אותו בגרסתו החדשה בחברה והתקשורת הישראלית?

פחדתי להוציא את השיר, לשחרר אותו לעולם בימים כאלה, רציתי לשמור עליו. אבל כשיצא הבנתי שכך נגזר, שיש לשיר תפקיד – לחזק אותנו ולנחמנו בעת ובעונה אחת.
השיר גדול ממני, וכל המקריות המצמררת הזאת אינה מקרה. כל שנותר לי לקוות הוא שהשיר ימלא את ייעודו.

מה את חושבת שאפשר ללמוד מסיפור הגבורה של רועי?

מה שאני חושבת על סיפור הגבורה של רועי הוציא ממני את השיר הזה.
הגבורה של רועי היא עילאית, ולא כל אחד יכול להגיע לדרגה הזאת, אבל אני חושבת שכל אחד מאיתנו יכול לנסות ולהתגבר במצבים השונים שהחיים מביאים לפתחנו.
לנסות להתעלות על עצמנו, להגביר את הטוב סביבנו, ולחשוב על אחרים. זאת אולי חלק מהמורשת של רועי עבורנו.

איחול לעם ישראל בשעות אלה?

בעת הזאת עלינו לשמור זה על זה, לחשוב על אחרים, לנהוג בענווה, באהבה ובמסירות לאמונתנו ודרכנו, והעיקר לשאוף אל האור והחסד והרחמים.  

הגב עם פייסבוק

גלול למעלה