בלוג המוזיקה של לינקטון - התחנה הראשונה של המוזיקה בישראל

אתה כאן: בית | מעבדים | הכר את המעבד המוסיקלי - אלי קשת

הכר את המעבד המוסיקלי - אלי קשת

הכר את המעבד המוסיקלי - אלי קשת

ספר על עצמך

שמי אלי קשת, בן 37, אב למיתר, יליד בת ים ומתגורר היום באזור.

אני עוסק בתחום המוסיקה בנחישות והתמדה ברוך השם כבר 21 שנים כמעבד מוסיקלי, מלחין וכותב. האולפן שלי "מיתר" ממוקם באזור (AZUR) במקום בו היו "אולפני קיסר" האגדיים.

אני חי את המוסיקה במשך כל שעות היממה, 6 ימים בשבוע ומסוגל לעזוב באמצע כל דבר שאני עושה לטובת יצירת שיר חדש.

איך הגעת לתחום המוסיקה?

זה סיפור די מצחיק – בגיל 16 וחצי במהלך החופש הגדול ישבתי בביתו של חבר ואחותו הקטנה הראתה לנו את הקלמר חדש שהיא קנתה, כשעליו היה פסנתר צלילים. יחד איתה בהתלהבות של הרגע התחלתי לנגן.

לאחר 8 חודשים כבר הופעתי על במות גדולות עם אומנים ושלושה חודשים לאחר מכן כבר הלחנתי, כתבתי ועבדתי את השיר הראשון שלי.

מתי לראשונה ביצעת עיבוד מוזיקלי לשיר?

בגיל 17 עבדתי עם הזמר שימי מזרחי, במהלך העבודה היינו באולפן ההקלטות לצורך חזרות. נתקלתי שם במחשב וטייפ סלילים ושאלתי למה הם משמשים, לאחר שהסבירו לי ביקשתי להתנסות ושש שעות לאחר מכן העיבוד הראשון שלי כבר היה כמעט מוכן. קראו לשיר "נשמת זהב", אותו כתבתי חודש לפני כן.

אתה גם תופס את משבצת הכותב והמלחין. ספר לנו קצת איך שיר נולד?

כשאני עובד על שיר אני כל הזמן חייב לחוש את הריגוש והדרמה של השיר. לחשוב איך אני גורם לאנשים להרגיש את מה שאני הרגשתי, לצמרר אותם, להצחיק אותם או להרקיד אותם.

זה מתחיל בדרך כלל בלחן שקמתי איתו בבוקר או זמזמתי בזמן הנסיעה ומקליט לנייד. למחרת אני מקשיב למה שהקלטתי, אם הוא טוב – אני ניגש לכתוב, אם זה לא מרגיש לי מספיק טוב, אני משפר עד שאהיה מסופק.

את רוב השירים שלי אני כותב יחד עם צ'ולי זכאי או גילי זכאי ויש שירים שאני מתעקש לכתוב לבד. לאחר שהשיר מוכן אני נפגש עם הזמר שאני חושב שהשיר מתאים לו ואם הוא מתחבר אנחנו מכינים סקיצה.

ספר לנו על חוויה מיוחדת שהתרחשה באולפן ההקלטות שלך

אם הקירות יכלו לדבר… יש דברים שפשוט נשארים על רצפת העריכה.

תאר את תהליך עיבוד השיר בקצרה

הדבר ראשון בעיבוד זה לבחור את ההרמוניה הנכונה, לאחר מכן אני מנגן את השיר על פסנתר ומקליט את הזמר הקלטה שנקראת GUIDE. מטרתה של ההקלטה הזו היא לשמוע את הזמר מלווה אותי בכל תהליך העיבוד.

לאחר מכן צריך לבחור את המקצבים הנכונים ואת קטעי הפתיחה, המעבר והסיום, מי ינגן ומה הוא ינגן. לאחר שניגנתי את כל התפקידים למחשב, אני מזמין את הנגנים ובעזרתם אני מנסה להביע את הרגשות הנכונים לשיר. כשהנגנים  מסיימים, מגיע הזמר ואנו עובדים ביחד עד שאנחנו מוצאים את ההגשה המושלמת. אחרי הכל הזמר הוא הכלי החשוב ביותר בשיר.

לאחר הקלטת השירה אני בודק איך אפשר לתרום עוד ליצירה וכשאני מרוצה מהתוצאה, ניגשים לשלב האחרון שהוא שלב המיקס. במיקס כל כלי וכלי מקבל את הסאונד הנכון ואת האפקט הנכון, שם אנחנו גם מחברים את כל הכלים ביחד עד שהשיר נשמע מושלם.

באיזה סגנון מוסיקלי אתה מתמחה?

לשמחתי אני שולט בסגנונות מוסיקה רבים. רוב העבודה שלי כיום היא במוסיקה הים תיכונית וגם בה אני לא מתבייש להכניס אלמנטים מוסיקליים מז'אנרים אחרים. כגון: רוק, דאנס, מוסיקה אירית, קלאסית, טורקית ואפילו קאנטרי. כל מה שיעשה את העבודה ויישמע חדש לאוזן.

מהם הלהיטים הגדולים ביותר שיצאו מאולפן ההקלטות שלך?

שירים שאני מאוד גאה בהם כגון –  "אשמור עלייך" של משה פרץ. "לומר לך ש…", "תגלי לי למה", "אם הייתי", של שלומי שבת, "את" של אייל גולן, "כשאתה" של מנור שבת, "מלאת אהבה" של רובי לוי, "לכי תספרי לכולם" של מאור דניאל ואלי זולטא, "ילדה רעה" של פיני חדד ונתי לוי, "לילות בבית" של זהבה בן, "עד שמצאתי אותך", "קרוב ללב" ו"ליטוף מסוכן" של מושיק עפיה ועוד.

כמו כן בקרוב יצאו שירים חדשים של קובי פרץ, ליאור נרקיס, איציק שמלי, יהודה סעדו, נסרין, יובל טייב ועופר לוי, שירים שאני מאוד גאה בהם.

מבין כל השירים שעיבדת/הלחנת, לאיזה שיר אתה הכי מחובר?

"אם הייתי" של שלומי שבת שאותו כתבתי יחד עם צ'ולי זכאי. כתבתי אותו מאוהב לגמריי.

עם איזה אומן אתה חולם לעבוד?

בארץ – בעז שרעבי. בחו"ל –  סלין דיון, לארה פאביאן וארוס רמזוטי.

לסיום, טיפ קטן לאומן המתחיל – מה חשוב לדעת לפני שמגיעים לאולפן?

לאומן מתחיל יש הזדמנות אחת בחיים להוציא שיר ראשון. זה לא לבוא, לשיר וללכת, זו עבודה לכל דבר.

הייתי מציע שדווקא בשיר הראשון יתן פחות ממה שהוא מרגיש ויתן לי להנחות אותו בדרך הנכונה כי הניסיון שלי יכול להציל אותו מכל מיני טעויות של מתחילים.

הגב עם פייסבוק

גלול למעלה